Logo

Vy a Vaše zdravíJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

O nemocnici

Odborníci Podhorské nemocnice radí: O Vánocích je nejdůležitější střídmost a pohyb

21.12.2016

Vánoční svátky by měly být obdobím klidu a rodinné pohody. V řadě českých rodin se ale proměňují v čas přejídání a přibírání na váze, případně dokonce i období zažívacích potíží či žlučníkových záchvatů. Podle nutriční terapeutky Podhorské nemocnice Mgr. Veroniky Zehnálkové přitom lze Vánoce prožít i v klidu a bez újmy na zdraví či váze. Stačí jíst střídmě, pravidelně a správně.

„Během vánočních svátků se lidé určitě nemusejí vzdávat cukroví ani kapra. Naopak zrovna ryby jsou velmi vhodné jakožto zdroj bílkovin. Vhodnější jsou ale ryby pečené či dušené, namísto smažených. Podobně salát je jednoznačně zdravější s jogurtem či zálivkou namísto majonézy a z cukroví je vhodnější to celozrnné,“ radí Mgr. Veronika Zehnálková, nutriční terapeutka Podhorské nemocnice s tím, že velmi důležité je jíst 4 až 6 menších porcí denně a dodržovat dostatečný pitný režim.

Malý hřích v podobě smažené ryby nebo salátu s majonézou jednou za čas podle ní ale také neuškodí. V takovém případě by se však vánoční hodování mělo omezit pouze na den či dva, nikoliv týden a více, jak je tomu v mnoha rodinách zvykem.

Samostatnou kapitolou je pak konzumace alkoholu, která se s vánočními svátky pojí. „Alkoholické nápoje jsou zdrojem velkého množství energie, aniž by byly zdrojem výživově prospěšných látek. Množství alkoholu je proto dobré omezovat na minimum a namísto tvrdého alkoholu si dopřát třeba vinný střik,“ radí Veronika Zehnálková s tím, že i nealkoholické nápoje ale mohou představovat riziko. Limonády, kola či velké množství ovocných džusů totiž také obsahuje velké množství cukru a energie. Samozřejmostí by proto měl být v období vánočních svátků dostatečný pohyb a také duševní klid. 

„Máme-li zvýšený příjem energie, je třeba zvýšit i její výdej. Našemu zdraví i vánoční pohodě místo další pohádky v televizi více prospěje procházka zasněženou přírodou, výběh běžkařskou stopou či bruslení na rybníce. A také je dobré mít na paměti, že požitek z jídla neroste s jeho množstvím. Vychutnejme si na talíři cokoli, ale v malých dávkách a vyvážené pohybem. Vánoce nejsou svátky obžerství, ale čas klidu a míru,“ uzavírá nutriční terapeutka Zehnálková a zároveň upozorňuje, že překotné snahy o hubnutí v novém roce také nejsou zdaleka ideální. V zimním období totiž tělo přirozeně shromažďuje tuk a snaha o rychlé shazování kil často vede k nesmyslným dietám s nevítaným jo-jo efektem, který dále nepříznivě ovlivňuje naše zdraví.

 

Zpět