Podhorská nemocnice slaví 10 let fungování stomické poradny
2.10.2015
I v letošním roce si pacienti se stomií, tedy umělým vývodem, připomenou Světový den stomiků, který každoročně připadá na 3. října. Symbolicky si tento den připomínají také v Podhorské nemocnici, která je členem skupiny AGEL, kde o tyto nemocné pečují již 10 let.
Stomie je označení pro vyvedení dutého orgánu na povrch těla. Může se jednat o tlusté či tenké střevo nebo vývod močovodu. Z intimní povahy zdravotního stavu stomika je zřejmé, že postižení lidé o svém problému raději nemluví a ti „zdraví“ se o něj příliš nezajímají. O nápravu se snaží kluby stomiků, lékaři i specializované poradny. Jednou z nich je stomická poradna v bruntálské Podhorské nemocnici, která pomohla už více než stovce klientů, z nichž většinu tvoří ti, kterým již stomie byla zavedena. „Zpočátku klienti řeší spíše psychickou stránku života. Mají pocit, že se stomií se nedá žít. Takové pocity časem odeznívají, jakmile se klient se stomií sžije a naučí se o ni pečovat,“ říká zdravotní sestra Lenka Horská, která ve stomické poradně Podhorské nemocnice působí již od jejího otevření. Podle jejích zkušeností jsou informace o této problematice všeobecně mezi lidmi málo rozšířeny.
„Bohužel se u klientů a jejich rodinných příslušníků stále setkáváme s různými mýty, například že stomii má člověk po rakovině, že stomie je navždy, že je člověk na stomii příliš mladý nebo že kvůli zápachu nebude moci mezi lidi,“ říká Bc. Jiřina Hradilová, která v poradně také pracuje. Také ona vidí příčinu v tom, že se o tuto problematiku lidé všeobecně málo zajímají. „Je to úplně zbytečné společenské tabu, jako by stomie bylo něco, za co se má člověk stydět,“ dodává sestra Hradilová.
Stomická poradna v Podhorské nemocnici se v roce 2005 stala prvním pracovištěm svého druhu v regionu. Před jejím otevřením byli pacienti se stomií propouštěni se základními informacemi do domácí péče a s výběrem a objednáváním pomůcek byli odkázáni na své praktické lékaře.
„Ve chvíli, kdy člověk sám nebo jeho blízký stomii má, může nečerpat spoustu informací na internetu, ve spolcích, v časopisech. Klient s „novou“ stomií přichází do poradny vybaven základním materiálem a informacemi z pracoviště, kde byl odoperován. Podrobnější informace dostane právě u nás,“ dodává Horská, která klientům radí například s výběrem pomůcek, kterých je k dostání skutečně mnoho, takže pacient má možnost návratu do běžného života téměř bez omezení. „Své“ pomůcky si vyberou plavci i milovníci tance.
ZpětKontakt pro média
Mgr. Radka Miloševská
tisková mluvčí AGEL
press@agel.cz
Kontakt neslouží k objednávání pacientů na vyšetření, očkování a výdeji výsledků vyšetření
Kontakty na veškeré společnosti skupiny AGEL najdete v sekci Společnosti skupiny AGEL